Sidor

torsdag 18 augusti 2016

Sparande för alla

Grazing lady skriver i en bloggpost att hon slutar med det hårda sparandet vid årsskiftet. Från att ha sparat 40000 per månad i aktier så kanske det hädanefter bara blir 30000 kr per månad sparat. Det är fortfarande mer än min månadsinkomst före skatt.

Missförstå mig rätt, jag lyfter på hatten för hennes makalösa bedrift att hålla en så hög sparkvot i fyra års tid och tycker att hon definitivt kan unna sig en minskad sparkvot. Och som en kollega som drabbades av cancer sade: ”Helt plötsligt inser man att det inte är när pengarna är på banken som man har glädje av dem."

Problemet är att jag i min vardag och bekantskapskrets konstant stöter på åsikten att sparande, och framför allt aktiesparande, inte är något för oss med en Svensson-lön. När man läser bloggar om att bli miljonär på två år, bli miljonär innan man fyllt 25 eller bloggar där man varje månad köper aktier för mer än läsarens familjs samlade månadsinkomst så blir det lätt att den åsikten cementeras. Själv försöker jag vara en motvikt till detta genom att sikta på att nå miljonen till pensionen, och detta med ett mer modest sparande. Jag började för ungefär 15 år sedan med att spara 100 kr i månaden; detta har sedan sakta men säkert ökat till 1000 kr i månaden, och jag har nu ett eget kapital av 200.000 kr och får årligen aktieutdelningar på drygt 5.000 kr.

Aktiesparande är en utmärkt sparform för (så gott som) alla! Sedan måste man ju anpassa målet och den utstakade vägen dit efter ens egna förutsättningar.

Edit: Ett litet förtydligande: De enskilda bloggarna är inget problem, de är tvärtemot något jag själv läser med stort intresse. Det problematiska är när bloggosfären domineras av en enda typ av likartade bloggar.

6 kommentarer:

  1. Bra kommentar. Att man har olika ekonomiska förutsättningar ska inte hindra en från att välja aktiesparande!

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet! Personligen hittar jag mycket mer inspiration hos bloggare som har mindre inkomst och därmed ett lägre sparande. Jag tror det främst har att göra med att det är lättare att relatera till och det är mer spännande att läsa om någon med måttlig-låg lön som trots det kämpar mot sina mål. Du beskriver klockrent att alla kan uppnå sina mål men man får anpassa dom efter ens egna förutsättningar. Sen är ju resan lite målet också! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Har du tips om några andra liknande bloggar som du följer?

      Radera
    2. Jag letar bloggar hela tiden, du kan se på min blogglista de jag följer. :)

      Radera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera