Sidor

fredag 30 december 2016

Köp: Novo Nordisk

Novo Nordisk logo

På årets sista börsdag passar jag på att öka i Novo Nordisk. (Ser även att jag verkar ha missat att skriva att jag även gjorde det förra månaden.)

Marknaden har insett att Novo Nordisk inte kommer att kunna fortsätta växa med 10% årligen i evig framtid, och det har straffat aktiekursen rejält, i skrivande stund -35% i år. De senaste 5 åren har dock kursen stigit 94%, och senaste månaden är kursen upp 7,5%, så jag tror att det vi nu har sett är en korrigering till en något mer verklighetsförankrad värdering av vinst och vinstprognos och att vi från denna nivå kan förvänta oss en mer normalt stigande utveckling av aktiekursen.

Som jag skrev tidigare i höstas så har Novo Nordisk infört interrimsutdelning, med följden att vi under 2016 fått 1½ års utdelning (hela 2015 + halva 2016). När vi nu återgår till att få utdelningar för ett år i taget, om än nu som halva föregående år + halva innevarande år mot tidigare hela föregående år, innebär detta att utdelningen per aktie kommer att minska för kalenderåret 2017 jämfört med 2016 då den var konstgjort boostad. Då jag på sikt haft avsikt att öka i Novo Nordisk passade jag på att göra detta nu så att den totala utdelningen från Novo Nordisk för kalenderåret 2017 inte blir lägre än 2016.

4 aktier köptes 28 november och ytterligare 3 aktier köptes idag 30 december.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar