Sidor

torsdag 2 mars 2017

Vänder aktier i Swedbank och köper mer finans

Swedbank logga

Avslutar februari med att öka i Swedbank. Dels köps tre aktier in till min IPS-depå för de utdelningar som trillat in de senaste månaderna, och dels läggs månadssparandet i KF-portföljen på sju Swedbank-aktier så att Swedbank tar position även där.

Planen med Swedbank-köpet är att öka utdelningen i april, vilket jag tidigare skrev om, då den annars riskerar minska sedan förra året till följd av att en del bolag som vanligtvis delar ut i början av april i år delar ut i slutet av mars, och dessutom börjar några bolag med halvårsutdelning, vilket i år ger en negativ effekt på vårutdelningarna. När jag sedan på kvällen för in köpen i mitt kalkylblad för att hålla koll på allt märker jag att jag dels missat att skriva in den preliminära utdelningen för ett av mina innehav, och dels har jag för flera bolag skrivit in dagen aktierna handlas utan utdelning och inte dagen pengarna faktiskt trillar in på kontot. När jag korrigerar dessa fel visar det sig att den preliminära utdelningen för varje månad i år är högre än motsvarande månad i fjol. Utifrån detta faller behovet att köpa aktier för aprilutdelningens skull.

Dagen efter köpet blir det att jag vänder på aktierna och säljer hela den dagen innan nyöppnade positionen om 7 aktier i min KF-portfölj. Jag ångrar helt enkelt månadssparandet och lägger det på annat istället. Att jag sedan gjorde 2% vinst på det dygnet är ju inte helt fel.

Jag tror fortfarande på Swedbank som långsiktig placering och behåller resterande tidigare innehav, men mot bakgrund av att jag hade felaktigt beslutsstöd så ”makulerar” jag denna månads månadssparande.

Intrum justitia logga

Månadssparandet (efter en dags villovägar i Swedbank-aktier) landade i Intrum justitia, ett finansbolag som sysslar med betalningstjänster, inkasso, betalningsgarantier, köp av fordringar och annat sådant som smörjer det faktureringsfinansiella maskineriet inom företagsvärlden. Bolaget började med utdelning 2006, och har sedan dess höjt varje år. I år blir det alltså 11:e året i rad som utdelningen höjs. Det är inte dåliga utdelningshöjningar heller: enligt börsdata.se har utdelningen höjts med 12,6% per år de senaste 10 åren, och 14,9% per år de senaste 5 åren. Direktavkastningen må vara låg (2,76%) men fortsätter dessa fina utdelningshöjningar så kommer det ändå att växa snabbt på kontot.

Utdelningen sker i maj, vilket redan tidigare är min bästa utdelningsmånad, men jag tänker inte avstå från att köpa bra aktier jag vill ha bara baserat på när de delar ut.

Köpet görs i min KF och det blir där en ny position, men jag har aktien i andra delar av mitt pensionssparande sedan flera år och har länge funderat på att öka mitt innehav.

1 kommentar:

  1. Jag tror att köp i Swedbank är en bra investering även om de (liksom nästan alla aktier just nu) känns dyra för tillfället. De delar ut bra och de tjänar bra med pengar! Vi har också ökat i Swedbank det senaste och mer lär det bli.

    SvaraRadera