Sidor

tisdag 2 maj 2017

Yield on… capital?

I mina månadsrapporter skriver jag, kanske lite slarvigt, ”direktavkastning” för portföljen som helhet. Direktavkastning är ju vanligtvis något man pratar om för enskilda aktier och definieras då som utdelningen delat med aktiekursen. När jag räknar avkastningen för portföljen som helhet räknar jag utdelningen under en månad delat med ingående eget kapital för den månaden. (Detta räknas sedan om till årstakt genom att multiplicera de senaste 12 månadernas avkastning.) Notera att jag delar med eget kapital och inte aktievärdet, något som höjer den beräknade avkastningen.

Är det rätt att kalla detta för portföljens direktavkastning, eller är det någon form av Yield on… capital?

2 kommentarer:

  1. Förstår inte riktigt, själv räknar jag totala årliga utdelningar delat på totalt inköpspris så får jag fram min yield on cost.

    Bara mna hittar nåt som funkar bra är det ju grymt! :)

    Kör hårt! Mvh / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  2. Ungefär så tänker jag också och jag kallar det "Direktavkastning för Eget kapital", DA EK. Mitt motiv var att se hur belåning dopar direktavkastningen. Skrev ett inlägg om det för ett tag sedan: http://utdelningssmalanningen.blogspot.se/2017/03/alternativt-satt-att-rakna-da-yoc.html

    SvaraRadera