Sidor

fredag 31 juli 2015

Välkommen till portföljen: Johnson & Johnson

Månadens inköp gjordes på min KF-depå hos Nordnet.

Johnson & Johnson

Om ni läser denna blogg så utgår jag från att ni även läser andra ekonomibloggar, och då är Johnson & Johnson inget obekant för er. Om Investor kan anses vara ett alternativ till att köpa en Sverigefond så kan Johnson & Johnson ses som ett alternativ till att köpa en bioteknik/hälsofond. Produktportföljen är diversifierad och innehåller dels en konsumentdivision med varumärken som Natusan, Listerine, Nicorette, Imodium och Visine. Man har även läkemedel med både forskning och tillverkning, även om man här inte längre finns kvar på den svenska marknaden. Slutligen har man ett brett sortiment av medicinteknisk utrustning, av vilka vi använder oss av en del på mitt jobb, så jag kan med hands-on experience säga att de gör bra prylar.

Ur aktieägarsynpunkt är de smått fantastiska och en av USA-börsens stora aristokrater med att ha höjt utdelningen 53 år i rad! Min plan är att Johnson & Johnson ska utgöra en av hörnpelarna i min portfölj. Nu när både Avanza och Nordnet sänkt courtaget för USA-handel till 1 USD respektive 9 SEK så underlättar det köpen rejält, så fler köp kommer att komma.

4 aktier köptes till kursen 99,25 USD och växlingskurs 8,61.

 

Realty Income

Passade även på att öka mitt innehav i Realty Income genom att även ta in dem i min portfölj på Nordnet. 4 aktier köptes till kursen 47,40 USD och växlingskurs 8,61.

2 kommentarer:

  1. Fortsätter du i den takten lär du vara miljonär innan du blir pensionär ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det har jag alla förhoppningar om att kunna vara. Frågan är hur snart innan och om jag även klarar den höga ribban om 20000 kr i utdelning per månad.

      Radera