Sidor

onsdag 20 januari 2016

Chubb - en liten oplanerad smäll

Chubb Corporation (gammal logga)

Ett bolag som jag småsneglat lite på ett tag är Chubb Corporation, ett amerikanskt försäkringsbolag grundat 1882 och som idag är representerat i 26 länder spridda över alla världsdelar utom Afrika. Bolaget har höjt utdelningen varje år de senaste 34 åren och är därmed en av USA-börsens utdelningsaristokrater. Bolaget har en fin historik och gick exempelvis med vinst varje år även under finanskrisen. I shoppingrundan i början av månaden slog jag till och köpte 4 aktier för 130,45 USD styck.

Här gick jag på en liten oplanerad smäll. Med devisen att bra bolag är bra bolag oavsett börsläget för dagen så läser jag inte alltid de purfärskaste analyserna, och således lyckades jag missa att Chubb stod under uppköp av schweiziska ACE. Blev lite förvånad idag när jag såg att mina Chubb-aktier sålts från kontot för betydligt mindre än vad aktiekursen var dagen innan. Efter att ha läst lite ekonominyheter och tittar noggrannare på kontot såg jag att mina 4 aktier i Chubb bytts mot 2 aktier i ACE samt en del likvida medel. En intressant del i köpet är att ACE kommer att byta namn till Chubb och ta Chubbs gamla ticker, CB.

Det här blev inte riktigt som jag tänkte mig när jag köpte gamla Chubb tidigare i månaden, men förhoppningsvis blir sammangåendet bra för oss aktieägare och för mig som utdelningsinvesterare hoppas jag att det nya Chubb fortsätter i det gamla Chubbs fotspår när det gäller utdelningarna.

Chubb Corporation (ny logga)


Kone

För den kontanta dellikviden passade jag på att plocka tillbaka Kone till portföljen. 6 aktier à €36,52 köptes in på min Nordnet KF. Det gör inget att det är 5% lägre än jag sålde Kone-aktierna för i slutet av december inför min partiella flytt från Avanza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar