Sidor

onsdag 17 februari 2016

Omstuvat, ett angenämt problem och lite nya utdelningar

Halvtid i månaden och det händer saker på marknaden och i portföljen.

Börsen dyker, men Realty Income går åt andra hållet och sätter all time high, och vips utgör min post där åter igen mer än 20% av min Nordnet-portfölj och jag tappar därmed bästa räntan. Även denna gång löser jag detta med att köpa Novo Nordisk: 5 aktier köps för i snitt 322,42 DKK. Trevligt att kursen redan är upp 5% från köpnivån, även om det inte säger mycket i dagens volatila marknad.

På tal om Novo Nordisk så störtade aktiekursen uppåt 9% när man i början av månaden meddelade att man framöver ser sig ”bara” kunna växa med 10% per år. Det är fortfarande inte illa pinkat, och jag behåller och kommer att köpa på mig med av detta bolag.

Pentair kommer med sin första utdelning efter att jag tog in dem till portföljen: 27,85 kr landar på kontot för de 10 aktier jag köpte. Många bäckar små ger till slut en stor kassaflödesmaskin eller hur det nu var ordspråket gick.

Haldex har dragits med problem som kostsamma produktåterkallelser vilket har lett till en halvering av börsvärdet på 12 månader och nu meddelas även att utdelningen kapas med 33%. Haldex kommer nog att repa sig, men som utdelningsinvesterare är sänkt utdelning en stark säljsignal, så jag säljer mina 60 aktier i Haldex och köper istället 30 aktier i Castellum, en svensk trogen utdelningshöjare.

Noterar även att Nibe, som jag funderat på att plocka in i portföljen ett tag, kommer med en rapport som Mr Market gillar och aktien handlas upp rejält. Synd att jag inte hunnit köpa än, men på 40 års sikt så kommer de kronorna i aktiekurs vid köptillfället inte att spela så stor roll.

Det ska bli oerhört spännande att summera denna månad när den väl är slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar