Sidor

onsdag 27 juli 2016

Månadsinköp: juli 2016

Atlas Copco

Så har även denna månadspeng satts i rullning. Köpte 5 aktier Atlas Copco B till min kapitalförsäkring på Nordnet vilket gör att aktien är ny där, men jag äger den sedan tidigare i min ISK för pensionssparande.

Som vanligt köper jag B-aktien då den är billigare. Då handelsvolymerna inte är något problem för mig kan man lika gärna köpa utdelning så billigt som möjligt.

Atlas Copco lämnar utdelning två gånger per år, och nästa tillfälle är nu i november. Till köpkursen 220,80 kr är direktavkastningen på den sammanlagda årliga utdelningen 2,85%, vilket i sig kanske inte är superfantastiskt, men Atlas Copco har en historik av av att höja utdelningen så på min placeringshorisont om sådär 30 år kommer det att bli många kronor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar