Sidor

lördag 20 december 2014

Jag ska bli miljonär när jag är pensionär!

Det har de senaste åren funnits några som bloggat om att de ska bli miljonärer och delat med sig av sina placeringar. Tidshorisonten har varierat, men ligger ofta mellan ”så snart som möjligt” till ”inom några år”. Från andra håll matas man med att pensionen är så låg att det är viktigt att ha ett privat sparande om man inte vill leva på vatten och mjöl. (El till ugnen för att baka bröd kommer vi inte att ha råd med.) Kombinationen är given! Mitt mål är att mitt privata pensionssparande ska uppgå till minst en miljon kronor när jag går i pension. Som pensionsålder räknar jag än så länge med 65 år.

Jag öppnade ett IPS-konto någon gång efter millennieskiftet och flyttade det till Avanza våren 2004 för att slippa årsavgiften storbanken tog ut. Från början var sparandet en hundralapp i månaden, men har växt till 1000 kr i månaden nu lagom till att avdragsrätten begränsas. Det blir att öppna ett till ISK-konto och ha det för pensionssparande efter nyår. Nåväl, på dessa dryga 10 år har insättningar och ränta-på-ränta effekt fått sparkapitalet till att för någon månad sedan passera 100.000 kr, och detta trots en del sänken som konvertibellånet i PA Resources. Å andra sidan har en del andra innehav utvecklats riktigt bra; mer om det i en senare bloggpost. Om jag fortsätter spara 1000 kr i månaden så behöver jag uppnå en årlig avkastning på någonstans kring 3,4 % för att ha en miljon på mina privata pensionskonton när jag fyller 65. (Exakt procentsats räknas ut vid bloggens officiella startskott nu vid årsskiftet.) 3,4 % i avkastning låter ju fullt överkomligt! Miljonen är i sikte! Ett litet frågetecken kan dock sättas för månadssparandets storlek om/när jag får barn.

Om miljonen är ett högst realistiskt mål så ska vi även ha ett drömmål. Drömmålet sätts till 12 miljoner. Varför detta belopp? Jo, med 3 % direktavkastning ger detta utdelningar på 30.000 kr/månad. Ekonomiskt oberoende helt enkelt. Detta kommer dock att kärva en årsavkastning på uppemot 14 % om jag sparar 1000 kr/månad, inte helt sannolikt, men inte heller någon total omöjlighet. Länsförsäkringar fastighetsfond har exempelvis snittat på 19,5 % årligen de senaste 15 åren. SEB Bioteknik ligger på 19,8% i snitt de senaste 10 åren. Den enligt Morningstar 20:e bästa fonden de senaste 10 åren, Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige, har gett i snitt 13,9 % per år. Nu föredrar jag att främst placera direkt i aktier, och att förvänta sig att lyckas med placeringarna i lika stor utsträckning som de professionella förvaltare som lyckats bäst kan väl inte betraktas som något annat än hybris, men detta var drömmålet, och om en dröm inte har hybris är det väl ingen dröm?

Jakten på miljonen startar officiellt om 12 dagar!

3 kommentarer:

  1. Ett tips är att maxa sparandet så mycket det går innan du/ni skaffar barn. Sen lönar det sig att spara kraftigare i början av resan för att med åren tom trappa ned men åndå nå målet inom uppsatt tid.

    /XO

    SvaraRadera
  2. Att ränta-på-ränta effekten skulle vara den starkaste kraften i universum är ett uttryck som ofta felaktigt tillskrivs Einstein, men bara för att just han nu inte sade det så är det ju inte mindre sant. Den som sparar x kr i månaden från det personen är 20 tills personen är 30 och sedan slutar spara kommer ändå att ha mer pengar på kontot när den personen fyller 65 än en person som sparar samma x kr i månaden från det personen är 30 tills personen fyller 65 om båda har en jämn årlig avkastning på 6,22%.
    Tyvärr (ur ett spara-ihop-en-miljon-perspektiv) har jag haft fel yrke vilket kraftigt begränsat mina möjligheter att spara tidigare. Men sedan kan det väl erkännas att en och annan pryl kanske man kunde ha avstått och istället placerat pengarna…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med om det du säger och det viktiga är att hitta en balans som passar en själv. Och det är just den balansen mellan att spara/investera och leva nu som jag har kämpat med i ett par år och kämpar fortfarande med. Det är viktigt att leva i nuet och att följa sina egna mål och planer.
      /XO

      Radera