Sidor

söndag 28 december 2014

Spara efter förmåga

Jag har det senaste året fått upp ögonen för investeringsbloggar och tycker det är intressant att läsa vad andra icke-professionella sparare anser, därav anledningen till att jag nu själv börjar skriva. Jag märker dock att individernas verkligheter kan variera ganska stort. På Christoffers investeringsblogg kunde man igår läsa årsrapporten för 2014, och jag kan konstatera att Christoffer under 2014 nysparat i stort sett hela min årslön efter skatt, och Grazing Lady sparar varje månad mer än vad jag har i lön före skatt.

När man läser olika bloggar på internet kan man ibland få känslan av att investeringar bara är för dem som har mycket pengar att investera. Jag vill med min blogg visa att så inte behöver vara fallet. Särskilt nu när Avanza sänkt minicourtaget till 1 kr finns all möjlighet att spara i aktier även i små belopp. Visst är mitt hittills sparade belopp på drygt 100 tkr inte helt illa, och mitt nuvarande pensionssparande på 1000 kr i månaden är ungefär dubbelt mot medelsvenskens privata pensionssparande, men jag vill ändå se mig som en sparare med små finansiella muskler och visa att även för mig gör sparandet stor skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar