Sidor

måndag 2 november 2015

Månadsinköp, oktober 2015

Atlas Copco

Så blev då till slut Atlas Copco månadens inköp. 6 st B-aktier köptes in till mitt ISK hos Avanza för 210 kr styck och 3 kr i courtage. X-date var dessutom tidigare i veckan så första utdelningen trillar in redan nu under veckan som kommer.

Q: Varför B-aktien, den har ju mycket sämre omsättning än A-aktien?
A: B-aktien är runt 7% billigare än A-aktien och ger samma utdelning. Mer utdelning för pengarna (strikt sett samma utdelning för mindre pengar) alltså. Omsättningen är inte så låg att den utgör ett problem för mina små volymer, och dessutom köper jag för att behålla och få utdelning, inte för att sälja, och då spelar omsättningen av aktier ännu mindre roll.

Volkswagen då?

Volkswagen logo

Jag skrev tidigare efter att Volkswagen slaktats på börsen till följd av skandalerna att jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ta in Volkswagen som månadens aktie. Den senaste månaden är dock aktien upp 25% och inte alls lika utbombad längre. Mot bakgrund av återhämtningen och att jag fortfarande tycker att utdelningen skulle kunna vara hotad till följd av kommande skadestånd tycker jag inte längre att det är lika attraktivt att hoppa på tåget, eller snarare kliva in i bilen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar