Sidor

lördag 9 april 2016

Ännu mindre bonus för kunderna. En bank mindre för mig.

För ett tag sedan meddelade OKQ8 att man försämrar sitt cashback-system på sitt kort OKQ8 VISA. Trodde att jag skrev en kort bloggpost om det utöver att jag kommenterade detta hos någon annan bloggare jag följer, men jag kan inte hitta något sådant inlägg så det stannade nog på idéstadiet. Försämringen kom sig av ett nytt EU-direktiv som sänker avgiften som kortutgivaren får ta ut av affären för att förmedla transaktionen. Storbanker passar på att ta ut så mycket de kan och stoppar detta i egen ficka, medan nischade kort och småbanker också tar ut så hög avgift de kan av säljaren, men använder denna till bonus i någon form för köparen, såsom cashback eller poängsystem. ICA-banken meddelade samtidigt att man av samma anledning inför valutapåslagsavgift för köp i annan valuta, något som vi kunder på ICA-banken tidigare sluppit och vilket innebär ca 2% bättre pris för oss som handlar mycket över internet från utlandet. Den bloggare som jag kommenterade på var inne på att leta alternativ till OKQ8 VISA, men jag framhöll att det i dagsläget är värt att vänta och se då försämringar troligtvis kommer att drabba många av bonussystemen som finns kopplade till diverse bankkort. Är ju lite onödigt att få en kreditupplysning för att man ansöker om ett bankkort för att veckan senare få reda på att ens nya kort får samma försämring av villkoren som kortet man lämnade.

Nu meddelar ICA-banken att man dessutom från 1:a maj tar bort all bonus från inköp utanför ICA. Bonusförsämringarna fortsätter alltså som jag förutspått.

Då ICA-banken inte erbjuder byggkreditiv var jag tvungen att flytta huslån och lönekonto till annan bank när vi byggde ut härom året. Jag behöll dock mitt MasterCard i ICA-banken just på grund av att jag slapp valutapåslagsavgiften och att bonusen ändå täckte månadskostnaden. När bonusen nu försvinner kommer jag dock att avsluta mitt engagemang i ICA-banken.

Har du märkt av försämringar i bonussystem hos andra banker nyligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar