Sidor

torsdag 1 september 2016

Månadsinköp: augusti 2016

Nestlé logo

Så blev det dags att göra inköpet för augusti månads sparande. Inköpet gjordes under veckan Nordnet firade 20 år och erbjöd gratis handel i världens 20 största bolag, och därmed passade jag på att initiera en position i ett av dessa: Nestlé.

Nestlé grundades 1866 och är idag världens största livsmedelsföretag med en omsättning på ca 100 miljarder CHF och runt 8000 olika varumärken i sin portfölj. Företaget har valt att låta de flesta varumärken vara unika för ett land: enbart 750 varumärken är registrerade i fler än ett land, och bara 80 är registrerade i fler än 10 länder. I Sverige kan du förutom barnmaten som säljs under Nestlé-varumärket hitta bland annat Zoegas, Nescafé, KitKat, After Eight, Smarties, God Morgon dryck och gröt, Cheerios flingor samt Purina djurmat.

Utdelningen har höjts 21 år i rad och inte sänkts på åtminstone 58 år (längsta historiken jag kunde hitta) om jag inte räknade fel. Den genomsnittliga årliga utdelningshöjningen är 4,0% de senaste 5 åren, 9,6% de senaste 10 åren och 11,3% de senaste 20 åren. Lite tråkigt med inbromsningen av ökningen, men på sikt tror jag ändå att Nestlé kommer att vara ett bra värde och pålitlig utdelare i min portfölj. Utdelningen betalas ut årsvis och brukar komma i andra halvan av april.

Den amerikanske bloggaren The Conservative Income Investor skriver i ett blogginlägg att Nestlé är det enda icke-amerikanska företag du måste äga. Det är bra betyg från investerare på en marknad som vanligtvis är väldigt ovilliga att lämna hemmaplan.

Nestlé är huvudlistad på den schweiziska börsen med ticker NESN, men kan även handlas på Xetra med ticker NESR. Med miniprislistan betalar man bara 9 SEK i minicourtage på Xetra hos Nordnet medan Avanza tar 19 EUR i minicourtage för samma handel.

En sak jag har emot Nestlé är deras tvivelaktiga marknadsföring av sin modersmjölksersättning i fattiga länder. Även om en handfull företag pekas ut för att de bryter mot WHOs rekommendationer så tenderar Nestlé vara de som får mest skit för det i media. Jag får väl köpa mängder med aktier och påverka på bolagsstämman :) Jag äger ju faktiskt 0,001 ppm av alla aktier så jag är ju en bit på väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar