Sidor

måndag 9 mars 2015

Rörligt mål

Från och med månadsrapporten för februari har jag infört ett nytt, rörligt, mål. När jag först skapade den dynamiska planen satte jag drömmålet till 12 miljoner kronor, vilket ger 20 000 kr i utdelning per månad vid 2% direktavkastning. Jag slogs dock av tanken att varför inte räkna med den faktiska direktavkastning som jag har? Därför har jag nu satt upp en rörligt mål där jag när jag går i pension ska ha ett sparbelopp som med min nuvarande direktavkastning ger 20 000 kr i månaden i utdelningar. Sparmålet kommer därmed att variera över tid beroende på uppnådd direktavkastning.

Algoritm:

  1. Beräkna månadens direktavkastning som (utdelning-skuldränta)/ingående eget kapital.
  2. Beräkna direktavkastning R12 genom att multiplicera de senaste 12 månadernas direktavkastning.
  3. Räkna eventuellt ut ett viktat medelvärde på R12-direktavkastningen för några månader för att minska tillfälliga svängningar.
  4. Räkna ut vilket totalbelopp som med årsräntan från punkt 3 ger 20 000 kr per månad i utdelning.
  5. Räkna ut vilken procentuell förändring som varje månad behövs av eget kapital för att till pensioneringen uppnå beloppet i punkt 4.

För februari är den viktade R12-direktavkastningen 2,35% och nödvändigt slutbelopp är 10 328 789,75 kr. För att nå detta behöver eget kapital växa med 1,10 % varje månad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar