Sidor

söndag 12 april 2015

Courtageduellen

Skapade ett diagram över courtagekostnaden för aktiehandel på Stockholmsbörsen för att få en tydligare överblick. Jämförelsen görs mellan Avanza (mini, small, medium och fast pris) och Nordnet (mini, standard, bonus och pro) samt Aktiedirekt (som drivs av Nordnet men på egen domän och kraftigt reducerade funktioner och möjligheter) och Swedbank bas, som jag tog med bara för att håna att de ens marknadsförde sin aktiedepå som "oerhört billig” och ville att jag skulle flytta över mina aktier dit från Avanza när jag skaffade huslån där för ett antal år sedan. (Har inte kvar huslånet hos dem om någon undrar.)

Diagram över courtagekostnad beroende på orderstorlek

Några kommentarer utifrån orderstorlek

  • 1 kr — Avanza mini är billigast med courtage på 1 kr. 100% courtage är ju ingen höjdare, men då det finns fonder med både en och två procent i köpavgift så kan man ju lika gärna köpa aktier för 50–100 kr och betala samma avgift.
  • 400 kr — Vi har nått brytpunkten för minicourtaget på Avanza mini och courtaget blir nu istället 0,25%. Men andra ord kan man ha gränsen för minsta aktieaffär så låg som 400 kr och ändå betala procentcourtaget istället för minicourtaget. Detta gillas skarpt!
  • 2 800 kr — Courtaget för Avanza mini är nu 7 kr, detsamma som minicourtaget för Aktiedirekt. Jagar man varje courtagekrona så är alltså Aktiedirekt billigare härifrån, men de har kraftigt begränsad funktionalitet.
  • 4 667 kr — Vi har nått brytpunkten för minicourtaget på Aktiedirekt och courtaget blir nu istället 0,15%. Courtaget för Avanza mini är här 11,67 kr.
  • 15 600 kr — Courtaget för Avanza mini är nu 39 kr så om de flesta affärer man gör är större än så så tjänar man på att byta till Avanza small eller Nordnet mini.
  • 26 000 kr — Vi har nått brytpunkten för minicourtaget på Avanza small och Nordnet mini och courtaget blir nu istället 0,15%. Ifall man ligger klar i Avanza mini är courtaget uppe i 65 kr.
  • 39 333 kr — Courtaget för Aktiedirekt, Avanza small och Nordnet mini är uppe i 59 kr, så över detta är Nordnet pro billigast, men det kräver att du gör minst 100 affärer per kvartal.
  • 46 000 kr — Courtaget för Aktiedirekt, Avanza small och Nordnet mini är nu uppe i 69 kr, så om nu inte kvalificerade dig för Nordnet pro blir nu Avanza medium billigast.
  • 100 000 kr — Vi har nått brytpunkten för minicourtaget för Avanza medium och courtaget blir nu istället 0,069%
  • 143 478 kr — Courtaget för Avanza medium är nu uppe i 99 kr, vilket gör att för affärer över detta så är Avanza fast pris billigast. Notera även att 99 kr är Swedbanks minicourtage, men för en order av denna storlek är courtaget redan uppe på 130 kr.
  • 151 282 kr — De som kvalificerar sig för Nordnet pro har nu kommit upp till det belopp på minicourtaget övergår till det procentuella courtaget om 0,039%.
  • 253 846 kr — Courtaget för Nordnet pro är nu 99 kr, så över detta orderbelopp kommer Avanza fast pris att vara billigast även om du kvalificerar dig till Nordnet pro.

Några kommentarer för egen del

Först så visar ju diagrammet vad jag redan visste när jag satt och himlade med ögonen på Swedbankkontoret: Swedbank har bland de dyraste depåerna i denna jämförelse. Men jag plockar glatt hem den årliga  utdelningen från mina Swedbankaktier, så de får väl ha kvar de priserna.

Aktiedirekt går bort. Jag öppnade en depå där när de revolutionerade marknaden med sitt minicourtage som helt plötsligt gjorde det möjligt att göra aktieaffärer även i min lilla skala. Tyvärr erbjuder de bara vanliga aktiedepåer; IPS och KF går ej att öppna. Dessutom är information och diagram högst enkla och begränsade. Som svar på Aktiedirekt startade Avanza sitt Avanza mini, vilket ursprungligen också låg på en separat domän skild från övriga Avanza. Funktionaliteten var avskalad, men inte fullt så mycket om Aktiedirekts. Avanza har dock gjort om sin modell, gjort om mini-konton till vanliga depåer och istället infört en mini-prislista som gör att man får de låga priserna på alla sina depåer, inklusive IPS, ISK och KF. Funktionaliteten är därmed uppe i samma höga standard som gamla ”vanliga” Avanza-konton. Tekniken, möjligheterna och priset gör att Aktiedirekt är helt efterseglade av Avanza mini. Förvisso är Aktiedirekt billigare för affärer över 2800 kr, men skillnaden är relativt liten och tappet i funktioner uppväger inte detta.

Vinnarna som jag ser det

Orderbelopp upp till 15 600 kr

Avanza mini utan tvekan. Full funktionalitet (till skillnad från Aktiedirekt) och minicourtage på endast 1 kr gör att man kan handla med ordrar ner till 400 kr och ändå betala procentcourtage.

Orderbelopp 15 600 kr–46 000 kr

Dött lopp mellan Avanza small och Nordnet mini.

Orderbelopp 46 000 kr–145 000 kr

Avanza medium om du inte gör minst 100 affärer i kvartalet så du kvalificerar dig för Nordnet pro.

Orderbelopp 145 000 kr–250 000 kr

Nordnet pro, om du kvalificerar dig (minst 100 affärer per kvartal), annars Avanza fast pris.

Orderbelopp över 250 000 kr

Avanza fast pris

8 kommentarer:

  1. Grymt bra genomgång av courtagen! Du har brytit ner det och gjort det oerhört lättförståligt!

    SvaraRadera
  2. Bra genomgång!

    Då Avanza avrundar courtage till hela kronor går faktiskt brytpunkten strax under 600 isf 400 för Avanza Mini.

    Jag har ett inlägg som är delvis relaterat så jag länkar till det här för de läsare som vill fördjupa sig: http://z2036.blogspot.com/2014/12/vilken-natmaklare-ska-man-valja.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Edit: Nytt försök så ska vi se om jag kan skriva klart innan jag klickar på publicera. Har inte Blogspot en redigeraknapp för kommentarer? Nåväl…

      Det beror på från vilket håll man räknar, eller rättare sagt vad man är ute efter. Courtaget överstiger 1 kr när man passerat orderbelopp om 400 kr, även om avrundning kan få det att bli 1 krona ända upp till 599 kr. (Vilket ju då faktiskt ger ett courtage om 0,17%.)
      Räknar man nerifrån så kan man alltså säga att orderbeloppet behöver överstiga 600 kr för att courtaget ska överstiga minicourtaget, medan man om man räknar uppifrån kan säga att först när orderbeloppet understiger 400 kr går minicourtaget in och utgör nivån för courtaget.

      Apropå avrundning så avrundas inte courtaget utan totalbeloppet. Om du köper aktier för 560,40 kr blir courtaget 1,40 kr, men totalsumman kommer här att avrundas uppåt till 562 kr.

      Radera
    3. På mina notor så avrundas courtaget. Exempelvis köp för 597 (1,49 courtage) blir 1 kr medans köpeskillningen inte avrundas annat än via totalen på slutet.

      Exempel köp från igår:

      Köpeskilling (SEK) 563,40
      Courtage (SEK) 1,00
      ATT BETALA (SEK) 564,00

      Kan tyckas marginellt i sammanhanget men det gör att courtaget är konkurrenskraftigt procentuellt sett med högre klasser och personligen gillar jag att skala in och ut i ett innehav med flera affärer då det känns som man sprider riskerna bättre.

      Radera
    4. Ja, ser man på. Såg just det på en av mina egna notor. Undra om detta kan vara förändrat sedan tiden Avanza mini drevs på en egen websida skild från övriga Avanza? för jag vill definitivt minnas att avrundningen tidigare har skett först på totalbeloppet.

      Radera
  3. Hej!

    Riktigt kul jämförelse och bra genomgång. Det kan nog hjälpa många att välja rätt i courtagedjungeln!

    Vill bara tipsa om att även vi har en prislista för Pro där kravet är att man snittar 2 affärer om dagen. Uppfyller man dessa villkor är minimicourtaget från 49 kr och rörliga courtaget från 0,034% och nedåt. Dessutom får man en trader gratis och lite annat smått och gott.

    Hela pristrappan för Pro finner du här:
    https://www.avanza.se/pro

    Bästa hälsningar,
    Daniel, Avanza

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, även om jag själv inte på långa vägar är i närheten att kvala in i den kundkategorin.
      När jag skrev inlägget tänkte jag hålla mig till konton som inte hade krav på motprestation. Först när jag gjort diagrammet och skrivit halva texten insåg jag dock att Nordnet Pro hade motprestationskrav på 100 affärer per kvartal, men jag kände att har jag lagt ner tid på diagrammet så får det hellre vara kvar än att jag ska lägga tid på att plocka bort det. Dock borde jag ju i rättvisans namn då även inkludera Avanza pro. Dessutom ser jag ju att det courtagemässigt slår Nordnet pro på fingrarna. Dock har Avanza pro ett betydligt högre krav på motprestation.

      Radera