Sidor

måndag 27 april 2015

Inköp Klövern pref

Då har den första preferensaktien tagit plats i min portfölj: 2 st Klövern pref köptes idag in till min pensions-ISK. Detta ger en direktavkastning om 5,88% som dessutom trillar in kvartalsvis, vilket är väldigt trevligt för oss som siktar på ett jämt och högt flöde av utdelningar. I och med att det inte förväntas någon utdelningstillväxt i preferensaktier så kommer dessa inte att utgöra huvuddelen i min portfölj så länge som placeringshorisonten är så pass lång som den är (många, många år kvar till pensionen än) men jag kommer nog att både öka i denna och eventuellt köpa in eller två preferensaktier till i portföljden det närmsta året.

Xperimentinvest förtjänar uppmärksamhet för sina fantastiska veckosammanställningar av preferensaktier.

2 kommentarer:

  1. Håller med angående Xperimentinvest veckosammanställning men undrar hur du tänker med klövern kontra övriga pref aktier som finns där ute?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De preffar som handlas över sin inlösenkurs går bort direkt. Om det är en pref jag verkligen gillar kanske jag kan tänka mig att betala en utdelnings överkurs, men preffar som handlas till 8 utdelningar över sin inlösenkurs har jag väldigt svårt att tänka mig ens ha kvar om jag skulle ägt någon.
      SAS och Eniro går bort då de känns som lottsedlar. Möjligtvis skulle vara att man köper dem som "krydda", men då en kryddpost är en liten portföljandel, och jag dessutom har en liten portfölj, så blir de få kronor jag eventuellt tjänar inte tillräckligt för att motivera ett köp. Med min långa placeringshorisont lägger jag då hellre pengarna på aktier med utdelningstillväxt så är jag snart uppe i samma utdelning för samma placerade belopp till lägre risk.
      Likt Petrusko låter jag även bli preffar i bolag som K2A (läs inlägget på http://petrusko.blogspot.se/2015/03/k2a-preferens.html)
      Kvar finns en handfull preffar. Jag hade nog lika gärna kunnat investera i Akelius, Hemfosa eller Amasten.

      Radera