Sidor

fredag 28 augusti 2015

Välkommen till portföljen: Novo Nordisk

Månadens inköp gjordes på min KF-depå hos Nordnet.

Novo Nordisk logo

Novo Nordisk är ytterligare ett företag som jag velat lägga till min portfölj ett tag. Bolaget har sitt säte i Danmark där det grundades redan 1925 och har funnits på börsen sedan 1993, så det har varit med ett tag. Verksamheten är uppdelad i två segment: diabetes care och biofarmaka. Allt eftersom välståndet i världen ökar så ökar även behovet av dessa, och även om det kan finnas konkurrens har man historiskt visat att man står upp mycket väl mot denna. Företaget har höjt utdelningen varje år åtminstone de senaste 10 åren, och kursen har dubblerats de senaste tre. Jag tror att jag i Novo Nordisk har en bra utdelningshöjare för lång tid framöver.

2 aktier köptes till kursen 374,80 DKK. I och med att minicourtaget på Köpenhamnsbörsen är 1 kr så kan det mycket väl tänkas att jag ökar i Novo Nordisk varje månad ett tag framöver.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar