Sidor

lördag 1 augusti 2015

Valutans inverkan på utdelningarna

Bloggaren petrusko skrev härom veckan sin vana trogen ett bra blogginlägg, denna gång om valutans inverkan på utdelningarna. Ni som följer mina månadsrapporteringar vet att jag själv har hållit koll på detta ett antal månader, och nu i juli ser valutafördelningen för de senaste 12 månadernas utdelningar ut enligt följande:

SEK: 44,51%, EUR: 1,75%, USD: 38,54%, GBP: 15,20%

Jag har dock inte kommenterat saken närmare, vilket jag tänkte åtgärda i denna bloggpost. Så länge jag inte lever på utdelningarna så spelar valutaeffekterna ingen roll: minskar utdelningen från amerikanska aktier på grund av valutakursen utjämnas det av att jag köper aktierna billigare när jag återinvesterar utdelningen. Detta kan även vändas till en fördel: när dollarn är dyr görs en förskjutning så att en viss del av dollarutdelningen används till att köpa svenska aktier, och när dollarn är billig görs motsvarande förskjutning åt andra håller så att en del av den svenska utdelningen används för att köpa amerikanska aktier. Att försöka tajma marknaden och sälja aktier på grund av hög aktie- eller valutakurs tänker jag dock inte ägna mig åt, men däremot kan jag som sagt skifta viktningen vid köp och återinvesteringar mot en billigare valuta. Samtidigt ska det ju hållas en viss koll på detta då jag ändå inte vill ha alltför stor vikt i en enskild valuta. Några definitiva gränser i procent har jag dock inte satt upp, men säg preliminärt att ingen valuta ska stå för mer än 50% av utdelningarna.

Statistik är dock tillbakablickande, och medan svenska bolag oftast lämnar utdelning en gång per år så lämnar de amerikanska utdelning 4 gånger per år eller i vissa fall till och med varje månad. Detta gör att ett köp i en amerikansk aktie börjar ge utslag inom någon månad medan inköp av en svensk aktie kan behöva ett år innan den get utslag i statistiken. Sett över tid ser valutafördelningen ut enligt följande:

Valutafördelning över tid

Jag har alltid tänkt mig att eftersläpningen i den svenska utdelningsandelen borde kunna vara betydande. Ur diagrammet ser man att 2014 var denna effekt tydlig, men 2015 knappt märkbar. Detta kan ju naturligtvis komma av att jag däremellan inte bara köpt amerikanska aktier, utan även att dollarn blivit dyrare och utdelningarna därmed mer värda, men visar samtidigt att månadens statistik inte ska viftas bort totalt, utan att åtgärder kan behöva börja tas rätt snart om man vill komma till rätta med en utdelningsfördelning som börjar bli alltför skev.

När man sedan i en tänkt framtid lever på utdelningen är det ju trevligt om den är mer stabil och inte påverkas lika mycket av valutafluktuationer. I ett sådant scenario får man vikta om så att SEK väger tyngre, men å andra sidan så är ju den jämna fördelningen över året något som man går miste om. Fast å andra sidan kan man då även vikta om mot preferensaktier vilka även i Sverige ofta ger utdelning fyra gånger per år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar