Sidor

tisdag 8 november 2016

Köp: Genuine Parts Company

Genuine Parts Company Logo

Skrev för drygt två månader sedan en post om Genuine Parts Company. När Nordnet denna vecka erbjuder gratis handel i S&P500-aktier så passade jag på att öppna en liten initial position. När jag skrev den posten var GPC nästan tillbaka på all time high, men har sedan dess backat 12%, mycket beroende på avstannande tillväxt. Om denna är kortvarig eller bestående återstår att se. Jag köpte i alla fall till kursen 88 USD istället för 104 USD som aktien stod i när jag skrev det förra inlägget.

GPC har nu kommit upp i 60 år av höjd utdelning varje år, något som i sig själv är anmärkningsvärt. Man talar om dividend aristocrats när ett bolag nått upp till 25 år av utdelningshöjningar. 50 år ger titeln dividend king, och det är bara 18 bolag i USA som har en sådan svit. Det är ingen oväsentlig utdelningshöjning heller: senaste 20 åren snittar de på 5,64% höjning varje år, och senaste 5 åren är snittet 7,96% årligen! Utdelningen betalas ut kvartalsvis i januari, april, juli och oktober, något som passar mig bra då januari är min svagaste utdelningsmånad. USD är lite väl tung ursprungsvaluta i min portfölj, men detta är inte någon stor initial post så den får ingen jättestor påverkan, och då det är ett år tills den har fullt genomslag i statistiken så kommer jag att ha tid att vikta upp annat.

På Seeking Alpha kan man hitta både en artikel som haussar företaget och en som inte alls är lika positiv, men det verkar bero på perspektiv. Den ena (gissa vilken) resonerar utifrån ett långsiktigt perspektiv medan den andra är betydligt mer kortsiktig och även pratar om teknisk analys. Petrusko skrev nyligen ett inlägg om Mekonomen, och pekade på det kommande skiftet till elbilar och hur deras minskade servicebehov kommer att påverka bolaget på längre sikt. Även GPC kommer att påverkas av detta, men det finns några punkter som skiljer GPC och Mekonomen:

  • Reservdelar till bilar är bara ett av fyra verksamhetsområden för GPC.
  • Amerikanerna har börjat märka att det är ekonomiskt att sköta om bilen och ha den länge istället för att köpa en ny hela tiden. Genomsnittsbilen i USA blir äldre och äldre och är nu 11,5 år medan genomsnittsbilen i EU är 9,7 år gammal.
Jag tror att GPC kommer att kunna hantera en omställning av fordonsflottan och att de kommer att vara en bra investering på lång sikt.

2 aktier inköpta courtagefritt till kursen 88 USD.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar