Sidor

onsdag 7 januari 2015

Påbörjar vårstädningen

Påbörjar vårstädningen på IPS-kontot: Säljer Lindab och Securitas.

Lindab står och stampar omsättningsmässigt. Vinsten är förvisso på väg upp, men det är långt kvar till nivåerna som gällde för 6-7 år sedan. Utdelningen har varit skral de år det ens har varit någon. Ifall de lyckas få tillbaka vinstmarginalen och gärna även öka omsättningen så kan det kanske bli en intressant aktie, men jag behöver dels få ner antalet bolag i min portfölj, och dels så är inte turn-around-case det jag siktar in mig på.

Securitas har delat ut 3 kr ± 10 öre varje år sedan 2006. Direktavkastningen på 3,2% är förvisso inte bland de sämre i portföljen i år, men jag ser hellre att pengarna placeras i ett bolag med utdelningstillväxt.

Vårstädningen för också med sig öppnande av ett till ISK ämnat för pensionssparande samt en KF för köp av utländska aktier. Detta då avdragsrätten på IPS-konto begränsas från i år.

För att kunna skapa vissa av de diagram jag postat i tidigare inlägg har jag matat in 24 månaders historik för portföljen och även applicerat den dynamiska planen bakåt i tiden. I december bommade jag 12-miljonersmålet med ynka 17,96 kr (edit: det bommade målet var med preliminära siffror för eget kapital vid månadens utgång; när kontobeskedet väl fanns tillgängligt visade det att jag översteg 12-miljonersmålet med 263,35 kr) så jag inleder därför året med en extrainsättning på mitt nya pensions-ISK med 100 kr som placeras i Avanza Zero. Avanza Zero är en väldigt trevlig och avgiftsfri indexfond som i sig själv berättigar till Avanzas superlån och är en bra grund i en portfölj som man kan tänkas vilja belåna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar