Sidor

torsdag 29 januari 2015

Köp och dopning

Av månadssparandet i januari på 1000 kr gick 100 kr till Avanza Zero på mitt nya ISK-konto samt till en utökning med 7 st ÅF B för totalt 898 kr på mitt IPS. Kanske inte börsens maffigaste direktavkastning, men de har en fin historik av att öka både omsättning och utdelning, så på dryga 30 års sikt så tror jag att detta kommer att vara ett mycket bra köp.

Jag utsätter även mitt pensionssparande för lite dopning: Jag plockar 6000 kr från min superlån-kredit på mitt vanliga aktiekonto, placerar dessa i min pensions-KF och köper 13 Realty Income. Om jag inte räknat fel så är aktieutdelningen, som kommer varje månad, högre än vad jag kommer att betala i ränta med superlånvillkoret, och har jag nu räknat fel eller räntorna ändras hastigt så är det hanterbara belopp. Jag är dock inte helt säker på att jag lyckats köpa aktierna innan utdelningen avskiljts, så vi får se om jag får några pengar för dessa i februari.

Edit: Den slutliga växlingskursen blev högre än den preliminära och jag var kvar i gamla dollarkurser när jag räknade med courtaget innan köpet, så den totala köpeskillingen blev till slut 6084 kr. Sätter in ytterligare 200 kr från mitt vanliga kontos superlån och täcker därmed överköpet och placerar 116 kr i Avanza Zero så har jag en liten buffertmarginal med superlånsvillkor även på min KF. Köpet av Realty Income skedde den 28:e och enligt Yahoo Finance var 29:e första dag som aktien handlades utan rätt till utdelning, så förhoppningsvis får jag pengar redan i januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar