Sidor

fredag 9 januari 2015

Vårstädningen fortsätter

Fortsätter vårstädningen av portföljen med att sälja Hufvudstaden, Latour, RaySearch, Bure, B&B Tools, Indutrade och BillerudKorsnäs.

Hufvudstaden - Tre fastighetsbolag känns som minst ett för mycket om man inte är en fastighetsfond. Har inget emot aktien egentligen, men när jag nu skulle minska antalet innehav blev det denna som fick lämna.

Latour - Har haft en pendlande utdelning de senaste åren. Hade en liten post och i valet mellan sälj eller öka blev det sälj.

RaySearch - Har fått fart på omsättningen och aktiekursen har dubblerats senaste året. Har dock ingen bra utdelningshistorik, så i valet mellan sälj eller öka blev det sälj. Posten var dessutom under 350 kr.

Bure - Förmågan att med några års mellanrum komma med en stor bonusutdelning för att däremellan ligga under branschsnitt i direktavkastning kan ju vara lockande för vissa, men jag har börjat sikta på jämn och stadig utdelning, så när ytterligare ett investmentbolag skulle bort så blev det Bure. Dessutom var posten en under 350 kr.

B&B Tools - Post under 350 kr och jag såg ingen anledning att öka.

Indutrade - Stigande omsättning och fin kursutveckling. En aktie som mycket väl hade kunnat få vara kvar i portföljen.

BillerudKorsnäs - Har haft en pendlande utdelning. Städas bort för att minska antalet innehav.

Erhållen likvid används till att öka i Unibet och Swedbank.

Unibet - Här har vi ett bolag som går som tåget. Omsättningen har ökat med i snitt 25% per år de senaste 10 åren och aktiekursen är upp 63% på 12 månader. Utdelningen kan beskrivas som lätt pendlande men ökande.

Swedbank - Tappade inledningsvis idag efter att Deutsche Bank sänkt sin rekommendation från behåll till sälj, så då passade jag på att öka. Deutsche Bank ser de allt lägre räntorna som ett hot mot intäkterna, men den stora massan av svenska bankkunder är oerhört träigt stolpiga. Själv bytte jag från Swedbank för ett antal år sedan och sänkte mina årskostnader med uppemot 20.000 kr. Då bytte jag dessutom från prutade villkor på Swedbank till oprutade villkor i den konkurrerande banken. Men när man sedan säger detta till släkt, vänner och bekanta som är kunder i Swedbank så möts man bara av ett ”Jo, man skulle väl kunna byta bank, men det får nog vara.” I en sådan sits kan Swedbank mycket väl fortsätta tjäna 733 kr i sekunden (och detta 24/7) bara på sitt räntenetto.

I och med detta har jag nu städat bort alla poster under 350 kr och dessutom kommit ner på 19 aktier och 4 fonder i portföljen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar